Browsing by Author "Moisa-Elicabide, Laura Carla"
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Item UnknownInforme de la Junta Directiva al Congreso de la República - Febrero de 2025(Banco de la República) Guevara-Castañeda, Diego Alejandro; Villamizar-Villegas, Mauricio; Acosta-Navarro, Olga Lucía; Taboada-Arango, Bibiana; Moisa-Elicabide, Laura Carla; Giraldo-Giraldo, César Augusto; Villar-Gómez, Leonardo; Steiner-Sampedro, Roberto; Jaramillo-Vallejo, JaimeEl Fondo Monetario Internacional (FMI) y el Banco Mundial estiman que la economía global creció un 3,2 % en 2024, ritmo similar al observado en 2023 (3,3 %). Este resultado ocurrió en un contexto de moderación de la inflación, la cual indujo a los bancos centrales de las economías avanzadas a iniciar un ciclo de reducción de las tasas de interés de política monetaria, en tanto que varios países de América Latina prosiguieron con los recortes iniciados con antelación. Este alivio ofreció un estímulo al consumo privado en muchos países, que en el caso de Estados Unidos impulsó su crecimiento por encima de las proyecciones iniciales. Otras economías, como Brasil, mostraron también sorpresas positivas en su crecimiento como respuesta al mayor consumo privado y a la expansión del gasto público. En China el crecimiento económico alcanzó el objetivo del gobierno del 5,0%, luego de la implementación de medidas de impulso fiscal y monetario. En Europa se dio una ligera recuperación económica, favorecida por la menor inflación y la reducción de las tasas de interés, aunque algunas economías de la zona, como Alemania, continuaron enfrentando dificultades en su sector industrial y un bajo crecimiento económico. La moderación de la inflación en varios países, luego de los altos niveles observados en los dos años anteriores, se vio limitada durante el segundo semestre de 2024 por incrementos en los costos de la energía y la persistencia en la inflación de los servicios. Fue así como en algunas economías avanzadas, tales como Canadá, la zona del euro y el Reino Unido, donde la inflación total había retornado en septiembre al objetivo de sus bancos centrales, volvió a repuntar en los últimos meses del año. Asimismo, en Estados Unidos la inflación aumentó hacia finales del año, y se ubicó en el 2,9% en diciembre. Esto limitó la corrección de la inflación en los países miembro de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), la cual entre 2023 y 2024 disminuyó del 5,9% al 4,7% para la inflación total, y del 6,7% al 4,9% para la inflación básica. En América Latina, en donde el ciclo de endurecimiento de la política monetaria había empezado primero que en las economías avanzadas, se observó una dinámica heterogénea en materia inflacionaria. En los casos de Chile, Brasil y México la inflación aumentó en los últimos meses del año, y al cierre de 2024 se ubicó en el 4,5% para Chile; 4,8% en Brasil y 4,2% en México, en tanto que en Perú se mantuvo a la baja, hasta ubicarse en un 2,0 % al final del año, el punto medio de su rango meta. En Colombia la inflación continuó moderándose a lo largo del año, a pesar de lo cual terminó en el 5,2% en 2024, cifra por encima del nivel registrado en los principales países de la región.Reportes, Boletines e Informes. 2025-02-28Informe de la Junta Directiva al Congreso de la República - Febrero de 2025Item UnknownReport of the Board of Directors to the Congress of Colombia, February 2025(Banco de la República) Guevara-Castañeda, Diego Alejandro; Villar-Gómez, Leonardo; Acosta-Navarro, Olga Lucía; Villamizar-Villegas, Mauricio; Taboada-Arango, Bibiana; Moisa-Elicabide, Laura Carla; Giraldo-Giraldo, César Augusto; Steiner-Sampedro, Roberto; Jaramillo-Vallejo, JaimeIn 2024, the macroeconomic adjustment process continued, characterized by a sustained reduction in inflation that began in 2023 and a decline in the current account deficit of the balance of payments. This adjustment took place in the context of a contractionary monetary policy, with a gradual reduction in the monetary policy interest rate. GDP grew by 1.7%, driven by investment and consumption, while employment increased by 2.2%. Foreign reserves remained at adequate levels, and Banco de la República recorded a profit of COP 10,041 billion, benefiting from the returns on foreign reserves. Macroeconomic environment The International Monetary Fund (IMF) and the World Bank estimate that the global economy grew by 3.2% in 2024, a rate similar to that observed in 2023 (3.3%). This occurred in a context of moderating inflation and declining monetary policy interest rates in most countries. Global inflation moderated over the course of 2024. However, inflation rebounded toward the end of the year in some advanced economies, mainly due to rising energy costs. In Latin America, inflation trends were mixed. While some economies experienced sustained price stability, in most cases, inflation remained above the targets set by their respective central banks. Monetary policy interest rates in most Latin American economies continued to decline, reflecting a moderation in inflation and inflation expectations. However, some countries in the region recently raised interest rates in response to renewed inflationary pressures. Oil production increased in 2024, leading to a 3% decrease in oil prices, with Brent crude averaging around USD 80 per barrel. However, geopolitical tensions prevented a more pronounced decline. The U.S. dollar appreciated against most currencies, driven by expectations that the Federal Reserve (Fed) would implement more gradual policy rate cuts. In 2025, global economic growth is projected to be similar to that of 2024, supported by declining inflation, wage recovery, sustained employment growth, and a less restrictive monetary policy stance. However, geopolitical tensions and U.S. trade policies introduce uncertainty. More gradual reductions in the Fed’s interest rate are expected, with the possibility of pauses if inflationary pressures resurface. In Latin America, central banks are expected to continue cutting interest rates, although monetary policy may remain contractionary where inflation has not yet reached target levels. Domestic economic activity Colombia’s GDP grew by 1.7% in 2024, reflecting a moderate recovery compared to the previous year. This occurred in an environment of lower interest rates, improved domestic demand, and an increase in remittances and exports. Private consumption and fixed capital investment—particularly in infrastructure projects such as the Bogotá metro—contributed to economic growth. However, investment in housing declined. Agricultural and services sectors led economic growth, while mining and manufacturing contracted. The loan portfolio experienced low nominal growth, though some segments showed signs of recovery toward the end of the year. For 2025, economic activity is expected to continue recovering, approaching its productive capacity and aligning with the convergence of inflation toward its target. Employment Employment grew by 2.2% in 2024, resulting in the creation of 508,000 jobs. This expansion was driven by rural areas, where employment increased by 3.2%, surpassing the 1.4% growth in urban areas. The commerce, accommodation, manufacturing, public administration, health, and education sectors were the primary contributors to job creation. Wage employment grew by 2.7%, exceeding pre-pandemic levels, while non-wage employment increased by 1.8%, leading to a decline in informality to 55.6%. The national unemployment rate fell by 0.6 percentage points, reaching 9.7%, with a more pronounced reduction in rural areas. For 2025, the unemployment rate is expected to remain stable, supported by a positive economic outlook. Inflation and Monetary Policy Headline inflation in Colombia fell significantly from 9.3% in 2023 to 5.2% in 2024, primarily due to a restrictive monetary policy that moderated domestic demand and contributed to a reduction in the current account deficit. Core inflation (excluding food and regulated products) declined from 8.4% to 5.2%, reflecting the effectiveness of contractionary monetary policy. Inflation of goods dropped sharply, from 7.1% to 0.6%, due in part to the resolution of logistical disruptions and the appreciation of the peso. In contrast, services inflation declined more moderately, from 9% to 7%, influenced by indexation to past inflation and the increase in the minimum wage. Prices of food decreased from 5.0% to 3.3%, driven by lower pressures on processed food prices, benefiting from reduced costs of imported raw materials and a favorable exchange rate. Prices of regulated items dropped to 7.3%, following smaller adjustments in gasoline prices (after the required increases in 2023) and lower electricity and public service tariff increases, except for gas prices, which continued to rise. Inflation is expected to continue converging toward the 3% target in 2025, with headline inflation projected to close the year at around 4.1%, continuing its downward path into 2026. However, new risks have emerged, including a recent rise in producer costs, a significant increase in the minimum wage, and a rebound in inflation expectations. Balance of payments Colombia’s current account deficit narrowed to 1.7% of GDP between January and September 2024, down from 2.5% in the same period in 2023. This improvement was driven by higher remittance inflows, an improved services trade balance, and lower factor income outflows. Remittances reached a record USD 11,848 million, with the United States and Spain as the main sources of these inflows. A decline in the profits of foreign direct investment (FDI) companies, particularly in the oil and coal sectors, also contributed to reducing external imbalances. The trade deficit widened due to a greater imbalance in the trade of goods within a context of lower commodity prices. However, this was partially offset by strong agricultural and industrial exports. Additionally, the good performance of service exports, supported by higher international tourist arrivals, helped contain a larger trade imbalance. The financial account recorded net capital inflows equivalent to 1.1% of GDP, lower than the 2.5% recorded in 2023, primarily due to a decline in foreign direct investment in mining, transportation, and oil. This was partially offset by growth in financial and business services investment. The current account deficit is estimated to have closed 2024 at 1.8% of GDP, with a projected widening to 2.5% in 2025, in line with higher expected economic growth and stronger domestic demand. Public finances According to preliminary figures from the 2025 Financial Plan (PF-25) presented by the Ministry of Finance and Public Credit (MHCP), Colombia’s General Government deficit reached 4.8% of GDP in 2024, marking a 2.1 percentage-point increase compared to 2023. This deterioration was mainly driven by a worsening in the balances of the Central National Government (GNC) (2.6 pp) and the Social Security subsector (0.4 pp), partially offset by a 0.8 pp improvement in Regional and Local Government balances. The reduction in the deficit position of the Fuel Price Stabilization Fund (FEPC for its acronym in Spanish) was notable, following gasoline price adjustments, which closed the gap between the reference price and local market prices. However, fiscal pressures persist due to ongoing subsidies for ACPM (diesel fuel). The total and primary deficits of the Central Government stood at 6.8% and 2.4% of GDP, respectively, driven by a decline in tax revenue—particularly from income and external taxes—alongside increased government spending. The net debt of the Central Government increased to 60% of GDP, exceeding previous forecasts. For 2025, a total and primary deficit of 5.1% and 0.2% of GDP is projected, with tax revenue expected to grow by 22.6%. Compliance with the fiscal rule and the stabilization of public finances will be critical in 2025, given the potential impact of fiscal slippage on the country’s risk premiums. Failure to meet fiscal targets could raise interest rates for both the Government and the broader economy. Maintaining credibility in fiscal policy will be key to preventing macroeconomic adjustments from exerting additional pressure on interest rates. International Reserves As of December 31, 2024, Colombia’s net international reserves stood at USD 62,481 million, reflecting an increase of USD 2,873 million during the year. This growth was primarily driven by returns on reserves, which reached 3.65%, benefiting from higher global interest rates, and Banco de la República's reserve accumulation program, which added USD 1,479.4 million to reserves. According to the IMF’s reserve adequacy methodology, Colombia maintains a reserve ratio of 1.29. This falls within the adequate range (1.0 – 1.5), indicating that Colombia’s reserves are sufficient to withstand extreme external shocks and balance of payments risks. Profits obtained by Banco de la República The Bank's profits reached a record COP 10,041 billion in 2024, resulting from revenues of COP 13,948 billion and expenses of COP 3,907 billion. Profits increased by COP 815 billion compared to 2023, primarily due to lower expenses, although partially offset by a decline in revenues. For 2025, profits are projected at COP 10,512 billion, supported by the high expected profitability of foreign reserves. However, this projection is subject to uncertainty related to reserve performance and monetary base growth.Reportes, Boletines e Informes. 2025-03-07Report of the Board of Directors to the Congress of Colombia - February 2025Item UnknownInforme de la Junta Directiva al Congreso de la República - Julio de 2025(Banco de la República) Ávila-Plazas, Germán; Acosta-Navarro, Olga Lucía; Moisa-Elicabide, Laura Carla; Villamizar-Villegas, Mauricio; Taboada-Arango, Bibiana; Giraldo-Giraldo, César Augusto; Villar-Gómez, LeonardoLuego de registrarse una inflación del 5,2 % al cierre de 2024, en los primeros meses de 2025 la inflación anual detuvo la tendencia decreciente que registró durante el año anterior, y hasta mayo se mantuvo fluctuando en un rango del 5,1 % al 5,3 %. La resistencia de la inflación a la baja durante estos meses, a pesar de la postura contractiva de la política monetaria, estuvo relacionada con el repunte de la inflación de alimentos y con presiones provenientes de la inflación de servicios, que se mantuvo elevada presionada por la indexación de precios. Adicionalmente, la inflación de bienes revirtió parcialmente la fuerte tendencia descendente que había mostrado en 2024, aunque sin superar el 2,0 % anual. En junio la inflación anual se redujo al 4,8 %, gracias a una moderación de la inflación de alimentos y de regulados, y marginalmente de servicios. A pesar de este último registro, el proceso de convergencia de la inflación a la meta del 3,0 % durante el primer semestre ha sido más lento de lo esperado. Su relativa inflexibilidad durante este periodo generó un aumento de sus expectativas, tal como lo muestran las encuestas realizadas en julio por el Banco de la República a los analistas, donde la mediana se sitúa alrededor del 4,7 % para finales de 2025, cuando la de octubre del año pasado la aproximaba al 3,8 %. Durante el primer semestre se han presentado choques macroeconómicos importantes en el ámbito externo e interno. Entre los primeros se destacan los anuncios de Estados Unidos sobre la imposición de aranceles a muchos de los países con los que comercia, incluido Colombia. Dichos anuncios han variado frecuentemente en sus montos y plazos, lo cual ha generado una importante incertidumbre que ha afectado el comercio y las decisiones de inversión a nivel global. A pesar de alguna moderación en las propuestas inicialmente presentadas, los aranceles han aumentado fuertemente y se espera que lo sigan haciendo a medida que se hagan efectivos. Hacia adelante los mayores aranceles incrementarían de manera sustancial las barreras al comercio, lo cual podría presionar al alza la inflación global y desacelerar el crecimiento mundial. A esto también se sumaría una política fiscal ampliamente expansiva en los Estados Unidos que extiende las exenciones de impuestos y aumenta los compromisos de gasto en áreas como defensa e inmigración, presionando al alza el déficit fiscal. Igualmente, la adopción de una política migratoria sumamente rígida que podría afectar la actividad económica. Se anticipan que la aplicación de estas políticas podría ser inflacionaria. Lo anterior, sumado a la compleja situación geopolítica mundial, tiende a aumentar la volatilidad e incertidumbre en el mercado financiero internacional, tornando más restrictivas las condiciones de financiamiento externo para economías emergentes como Colombia. A nivel interno, los principales choques han estado asociados con la incierta perspectiva de las finanzas públicas, al haberse activado la cláusula de escape de la regla fiscal, la cual aumentó los pronósticos de déficit del Gobierno Nacional para 2025 y años subsiguientes. Esta situación condujo a un incremento de las tasas de interés de largo plazo de la deuda pública colombiana tal como se examina en el Recuadro 3 de este Informe, y a la reducción en la nota crediticia de la deuda soberana por parte de dos importantes calificadoras internacionales de riesgo. Adicionalmente, los incrementos en las tarifas del gas, debido a la necesidad de complementar la oferta interna de este combustible con gas importado, ha acentuado las presiones sobre el índice de precios al consumidor y contrarrestado parcialmente el impacto de reducción en la inflación de otros precios regulados, en particular las tarifas de electricidad.Reportes, Boletines e Informes. 2025-08-01Informe de la Junta Directiva al Congreso de la República - julio de 2025