2002-03-182002-03-182002-03-182002-03-18https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/5220Explicit inflation targets have existed in Colombia since the early nineties1 . The Colombian authorities announced a quantitative in‡ation target for the first time in 1991. The announcement was made by the Minister of Finance, at a time when there was no clear distinction between the tasks of the central bank and those of the government with respect to macroeconomic management, nor there was any autonomy in the design and execution of monetary policy. In 1991, a new Constitution assigned the design and conduct of monetary, exchange, and credit policies exclusively to the Board of Directors of Banco de la República and made the central bank independent from the central government. According to the Constitution, ”The State, through Banco de la República must preserve the purchasing power of currency”. In addition to the constitutional mandate, in 1992 the Central Bank Law stated that the Board of Directors must announce each year a quantitative inflation target. The reduction of inflation in Colombia has faced several hurdles. To begin, the introduction of explicit inflation targets in Colombia had two special features. First, unlike other countries, the inflation target was not initially announced as part of a policy framework to achieve price stability. Second, there was a marked deviation between observed inflation and the first announced target. Thus, inflation targeting in Colombia started with low credibility and confusion about its nature and operational meaning.PDFspaOpen AccessThe implementation of inflation targeting in ColombiaWorking PaperE50 - Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit: GeneralE37 - Prices, Business Fluctuations, and Cycles: Forecasting and Simulation: Models and ApplicationE17 - General Aggregative Models: Forecasting and Simulation: Models and ApplicationE58 - Central Banks and Their PoliciesInflationTargetingInflación -- ColombiaAcceso abiertoAtribucion-NoComercial-CompartirIgual CC BY-NC-SA 4.0E50 - Política monetaria, bancos centrales, oferta de dinero y crédito: GeneralidadesE17 - Modelos agregados generales: Predicción y simulación; Modelos y aplicaciónE37 - Precios, fluctuaciones y ciclos económicos: Predicción y simulación; Modelos y aplicaciónE58 - Bancos centrales y sus políticasLas opiniones contenidas en el presente documento son responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen al Banco de la República ni a su Junta Directiva.The opinions contained in this document are the sole responsibility of the author and do not commit Banco de la República or its Board of Directors.Objeto de publicación: La obra de mí (nuestra) autoría tiene por objeto ser publicada en el Portal de Investigaciones del Banco de la República e incluirla en el repositorio institucional de esa misma entidad. La obra podrá consistir en documento escrito, audiovisual, audio, gráfico, fotográfico, infográfico, podcasts, etc., y podrá estar en cualquier formato conocido o por conocerse.Datos personales: El(los) autor(es) ha(n) incluido sus datos personales (nombres, correo electrónico, filiación académica, perfil académico, entre otros) en el Portal de Investigaciones o la obra remitida para publicación, y por consiguiente, manifiesta(n) que mediante el diligenciamiento y registro de sus datos personales autoriza(n) al Banco de la República el tratamiento (recolección, almacenamiento, uso, circulación o supresión) de todos los datos suministrados con la finalidad de adelantar la publicación de la obra en el Portal de Investigaciones, dar a conocer su perfil académico y medios de contacto para fines académicos y divulgativos, así como para la construcción de indicadores y estadísticas para el seguimiento y control de las actividades de divulgación del Portal de Investigaciones. Para tal fin, se informa que el tratamiento de los datos personales se realizará de acuerdo con las políticas o lineamientos generales disponibles en http://www.banrep.gov.co/proteccion-datos-personales, en la sección “Protección de Datos Personales - Habeas Data”.https://hdl.handle.net/20.500.12134/5220